بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تفاوت بین ویروس ها و باکتری ها

تفاوت بین ویروس ها و باکتری ها


تمایز ویروس ها و باکتری ها آسان است. با این حال ، تفاوت های مختلفی بین این دو وجود دارد. آیا می دانید این اختلافات چیست؟ ما از شما دعوت می کنیم تا بفهمید که این میکروارگانیسم ها چه تاثیری در ما دارند و تفاوت های بین آنها چیست


خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

ویروس ها و باکتری ها میکروارگانیسم هایی هستند که می توانند باعث عفونت و آسیب به بدن ما شوند. درست است که با توجه به شباهت های بین این دو ، ممکن است شناسایی علت برخی از عفونت ها گاهی دشوار باشد. با این حال ، واقعیت این است که این دو میکروارگانیسم بسیار متفاوت هستند.


از آنجا که ما اکنون در یک بیماری همه گیر جهانی هستیم که توسط ویروس COVID-19 ایجاد می شود ، مهم است که دقیقاً بدانیم که چه ویژگی های مختلفی بین ویروس ها و باکتری ها وجود دارد. در پاراگراف های زیر جزئیاتی را که باید در مورد این مورد بدانید برای شما بیان می کنیم.


تفاوت های کلی بین ویروس ها و باکتری ها


یکی از اصلی ترین تفاوت های ویروس ها و باکتری ها این است که ویروس ها برای سلامتی ما مضر هستند و همیشه باعث بیماری می شوند. با این حال ، این مورد در مورد باکتری ها صدق نمی کند. باکتری های زیادی وجود دارند که بخش هایی از بدن ما را تشکیل می دهند. به عنوان مثال ، باکتری هایی که سطح pH دستگاه گوارش ما (فلور روده) را ثابت نگه می دارند.


با این حال ، همیشه اینگونه نیست. جمعیت باکتری ها در بدن ما از کنترل خارج شده و برخی باکتری های بیماری زا نیز می توانند باعث بیماری شوند. همچنین به لطف پیشرفت های علمی ، از برخی ویروس ها به عنوان باکتریوفاژها برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود.


تفاوت های زیادی بین ویروس ها و باکتری ها وجود دارد. باکتری ها همیشه مضر نیستند و برخی از قسمت های بدن ما را نیز تشکیل می دهند.


تفاوت های ساختاری چیست؟


باکتری ها میکروارگانیسم های مستقلی هستند. این بدان معنی است که با توجه به پیچیدگی و توانایی های تولید مثل باکتری ها ، آنها می توانند به تنهایی زنده بمانند. با این حال ، در مورد ویروس ها ، وضعیت یکسان نیست. کاملاً مشخص نیست که آیا ویروسی که در سلول پیچیده تری نباشد می تواند زنده بماند یا خیر.


ویروس ها "ارگانهای" لازم برای سوخت و ساز بدن را ندارند. آنها همچنین به سلول نیاز دارند که به عنوان میزبان برای تولید مثل آنها عمل می کند. بنابراین ، آنها در سطح فردی عملکردی ندارند و همیشه برای زنده ماندن به ارگانیسم پیچیده تری احتیاج دارند.


تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

ویروس ها و باکتری ها نیز از نظر اندازه متفاوتند. باکتری ها تقریباً 100 برابر بزرگتر از ویروس ها هستند. این بدان معناست که می توان باکتری هایی را با میکروسکوپ نوری مشاهده کرد. با این وجود برای مشاهده ویروس به یک میکروسکوپ الکترونیکی نیاز است.


این تفاوت در اندازه نیز مربوط به سطح پیچیدگی این موجودات است. باکتری ها دارای دیواره باکتریایی و سیتوپلاسم هستند و تمام گرانول های آنها درون این سیتوپلاسم قرار دارند. از طرف دیگر ویروس ها دارای غشای بیرونی هستند که فقط از مواد ژنتیکی و پروتئین تشکیل شده است.


چگونه ویروس ها و باکتریها روی ما تأثیر می گذارند


به جز باکتری هایی که بخشی از بدن ما را تشکیل می دهند ، هم باکتری ها و هم ویروس ها راه هایی برای ورود به بدن ما پیدا می کنند. آنها میتوانند این کار را از طریق دهان ، بینی ، زخم های موجود در پوست ، نیش حشرات خاص و غیره انجام دهند.


هنگامی که در بدن ما هستند، سیستم ایمنی بدن ما می تواند به طور موثری به آنها پاسخ دهد و نتیجه را مسدود کند. یا برعکس ، میکروارگانیسم ها می توانند منجر به عفونت یا بیماری شوند. ویروس ها روی بدن ما اثر می گذارند ، به سلول های ما می چسبند ، باعث تولید مثل و آسیب می شوند.


اما باکتری ها با مصرف منابع سلول در بدن و تولید مواد سمی باعث آسیب می شوند. این مواد به عنوان سموم شناخته می شوند. در حالی که عفونت های ناشی از ویروس ها تمایل دارند سیستمیک باشند ، عفونت های باکتریایی تقریباً در هر زمان شروع می شوند.


آسیب شناسی و علائم حاصل در درجه اول به نوع ویروس یا باکتری بستگی دارد. با این حال ، آنها همچنین به سیستم ایمنی میزبان و خصوصیات عمومی فرد آلوده بستگی دارند.


هم ویروس ها و هم باکتری ها می توانند منجر به عوارض بر روی سلامتی شوند. بنابراین ، باید به نشانگرهای عفونت توجه کنیم.


چگونه انواع ارگانیسم درمان می شوند


به طور طبیعی ، سیستم ایمنی بدن ما وظیفه مبارزه با عفونت های ناشی از ویروس ها و باکتری ها را دارد. از آنجا که سیستم ایمنی بدن ما بهتر عمل می کند ، این حمله را سریعتر و مؤثرتر کنترل می کند. به همین ترتیب ، ما از خارج "کمک" می کنیم.


ما آنتی بیوتیک هایی علیه باکتری ها داریم ، اینها داروهایی هستند که بر علیه دیواره سلولی و مکانیسم تولید مثل باکتریها عمل می کنند. هر نوع باکتری متفاوت نسبت به آنتی بیوتیک های خاصی واکنش نشان می دهد. از آنجا که ویروس ها دیواره سلولی یا سیستم تولید مثل خود ندارند ، آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس ها بی اثر هستند.


جدا از آنتی بیوتیک ها ، ما نیز واکسن داریم. واکسن ها می توانند در برابر ویروس ها و باکتری ها کار کنند. آنها قطعاتی از میکروارگانیسم های مرده یا میکروارگانیسم های غیرفعال را حمل می کنند. هر واکسن سیستم ایمنی بدن ما را نسبت به یک بیماری خاص هشدار می دهد تا سیستم ایمنی بدن ما بتواند به سرعت و به طور موثری نسبت به این بیماری واکنش نشان دهد.


ویروس ها با سرعت بیشتری و به راحتی جهش می یابند تا با ارگانیسم هایی که می خواهند استعمار کنند ، سازگار شوند. بنابراین ، تهیه واکسن طولانی مدت و مؤثر در برابر ویروس ها دشوار است. نمونه ای از آن آنفولانزا است - هر ساله دانشمندان واکسن جدید آنفولانزا تولید می کنند.


سرانجام ، ما برای مبارزه با ویروس ها داروهای بنام ضد ویروسی نیز داریم. این داروها با روشی مشابه آنتی بیوتیک ها کار می کنند ، اما عمل آنها روی قسمت های مختلف ویروس متمرکز است.


ویروس ها و باکتری ها: آنچه را که باید درک کنید


اگرچه باکتری ها و ویروس ها می توانند مشابه به نظر برسند و علائم مشابهی را در سطح بالینی ایجاد کنند ، اما در واقع تفاوت های بسیاری دارند. مثل همیشه ، اگر مشکوک به عفونت یا در صورت بروز علائمی هستید ، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک قادر به تشخیص صحیح است و بهترین نوع درمان را به شما توصیه می کند.


ترجمه شده از سایت : sagligabiradim.com

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده